Home MAKANAN Ayam Masak Merah Sedap Terbaik

Ayam Masak Merah Sedap Terbaik

5235
17
SHARE
Ayam Masak Merah Sedap Terbaik

Assalamualaikum semua alhamdulilah syukur kerana Allah masih beri ku peluang untuk bernafas. Dah lama sebenarnya mengidam ayam masak merah mak hehe. Dalam sibuk buat keje rindu mak tp cari2 call 🙂

Teringat masakan ayam masak merah masa kenduri kak hehe sedap mak kita masak lama dah tak rasa hari2 beli nasi bungkus kat luar sahaja. TN nak kongsi sedikit tips masak ayam merah ni jom buat… 🙂

Bahan-bahan yg di perlukan :

  • Seekor ayam
  • Sila potong ayam ikut citarasa yg korang nak.. basuh, lumur garam + kunyit dan goreng separuh masak.. ketepikan..

Bahan2 kisar ( kisar halus ):

  • 4 biji bawang besar
  • 5 biji bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 cm halia

Bahan Kisar lain :

  • 15 atau 20 tangkai cili kering.. di gunting, buang sikit bijinya.. rebus sebentar.. baru kisar..

Bahan-bahan di hiris :

  • 3 biji bawang besar ( lagi sedap bawang holland)
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 cm halia ( hiris jd 3 bahagian)

Bahan tambahan :

  • 2 kuntum bunga lawang.
  • seketul kayu manis.
  • 2 sudu besar sos cili.
  • 60 ml santan ( aku guna santan kotak je).
  • 250 ml air ( lebihkan sikit pun takpe).
  • 3 biji tomato yg di potong 4 bahagian.
  • garam secukup rasa.
  • minyak untuk menumis.

Ayam Masak Merah Sedap Terbaik

 

Ni adalah resepi ringkas yang boleh korang buat kat umah tu ye…kalau yang bujang rajin masak boleh la cuba 🙂

kredit by http://mylovelyfamily-ana.blogspot.com/

17 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here