Home BISNES Kite Buatkan Untuk Mak

Kite Buatkan Untuk Mak

709
0
SHARE

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Mak…
Mak tahu tak???
Kita sayang mak sangat-sangat…
Kita tak suka tengok mak sedih…
Kita tak suka tengok mak muram…
Kita nak tengok mak gembira selalu.

Mak…
Mak tahu tak???
Dalam hati kita ni mak atas sekali…
Kedua ayah…
Ketiga along…
Keempat…
Arwah angah…

Mak…
Mak tahu tak???
Masa arwah angah pergi…
Kita nampak muka mak selamber jer…
Tapi kita tahu hati mak tengah sedih sangat…

Mak…
Mak tahu tak???
Masa kite kecil-kecil dulu…
Masa tu kite simpan satu kuih untuk mak…
Kite letak dalam peti ais…
Kite sorok elok-elok…
Kite tahu mak suka makan kuih tu…
Mak balik kerja penat-penat mak boleh makan…
Masa tu kite baru lepas baca buku kisah batu belah batu bertakup…
Jadi, kite rasa kita nak buat surprise untuk mak…
Biar mak lagi sayang kat kite…

Mak…
Mak tahu tak???
Masa kite tengah tunggu mak balik kerja…
Kita terlelap kat tikar mengkuang…
Kite dengar bunyi menda jatuh kat dapur…
Kite cepat-cepat masuk dapur…

Mak…
Mak tahu tak???
Alangkah terkejutnya kite…
Kuih yang kite simpan, angah yang makan…
Kite cepat-cepat tolak angah…
Sambil kita nangis, kita cakap…
Kuih ni adik simpan untuk mak… Kenapa angah makan???

Mak…
Mak tahu tak???
Angah buat muka selamber dan terus makan kuih tu…
Kite masa tu punyalah bengang tahap gaban…
Kite masa tu dan dendam ngan angah…
Kite masa tu dah tarik muka masuk bilik…
Kite masa tu dah peluk bantal busuk kite sambil menangis…
Kecewanya hati kite mak….

Tak lama lepas tu mak balik…
Kite buat-buat tidur…
Kite dengar mak panggil nama kite…
Kite buat tak tahu jer…

Malam tu…
Kite buat muka sedih…
Mak tanya kenapa kite macam ni…
Kite citer dari A sampai Z…
Lepas kite cite, mak senyum jer…
Mak kata mak dah makan kuih yang kite simpan tu…
Mak suruh kite jangan gaduh-gaduh lagi ngan angah…

Mak…
Mak tahu tak???
Mak tipu kite…
Mak tak makan pun kuih kite simpan tu…
Mak tipu kite sebab tak nak kite gaduh panjang dengan angah…
Kan mak?

Mak…
Seronok kan masa kite kecil-kecil dulu…
Tapi sekarang kite dah besar…
Kite dan kawin…
Dah ada anak pun…
Kite tetap juga seronok hidup bersama mak…

Mak…
Mak tahu tak???
Semalam kita nak balik rumah kite…
Macam biasa kite salam dan cium pipi mak…
Tapi semalam mak cium pipi kite…
Cium dengan penuh kasih sayang…
Kite hairan..
Kite pelik…
Dari kampung sampailah ke rumah, kite asyik fikir jer…
Kenapa mak macam tu…
Pagi-pagi ni kite tahu dah la…
Dalam radio ada cakap…

Mak….
Selamat Hari Ibu
Kite sayang mak sampai bila-bila pun…

selamat-hari-ibu

sumber dari pondok kecil

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here